Hlavní strana elektro projektů Konzervátor autobaterie

V garáži máme auto, se kterým se poslední dobou moc nejezdí. Baterie je sice už skoro deset let stará, ale zatím stále startuje jako nová, i v zimě. Přesto jsem chtěl, aby bylo auto vždy připraveno vyjet. Doteď jsem, tak jednou za měsíc, připojil nabíječku a baterii dobil doplna. Elektronika v autě má nějaký stálý zanedbatelný odběr, měly by to být maximálně nižší desítky mA. Ale i to by dokázalo baterii po delší době vybít. Proto je vhodné tento klidový odběr kompenzovat a udržovat baterii stále nabitou.

Konzervátor autobaterie schéma

Existují spousty zapojení pro uvedený účel, od nejjednodušších, s transformátorkem, diodou a žárovkou, až po zapojení s procesorem. Já se vydal střední cestou, konzervátor jsem postavil kolem známého integrovaného stabilizátoru LM317. Principiální zapojení nabíječky s omezením proudu je přímo v jeho datasheetu. Já to jen doplnil indikací a ochranami.
Při výběru transformátoru je třeba počítat s relativně velkým úbytkem napětí na odporu R3, který spolu s T1 a LED2 slouží k indikaci proudu tekoucího do baterie, případně k indikaci zkratu na výstupu. Konzervátoru zkrat na výstupu nijak nevadí, zkratový proud je omezen na asi 100 mA. Do baterie může téct asi 70 mA, pak už začíná zabírat proudové omezení realizované T2 a R7. Nevadí ani výpadek 230 VAC, konzervátor napětí na výstupu zvládne bez následků. Výstupní napětí je nastaveno na asi 13,8 V, upravit jde případně změnou R5 a R6.

Stabilizátor potřebuje malý chladič, ale při běžném provozu se nijak moc nehřeje. Jen při zkratu na výstupu jsou na něm asi 2 W ztrát. Něco málo je i na R3. Použité trafo je ale měkké a samo moc výkonu nedá. Při běžném provozu se konzervátor zahřívá jen lehce.

Připojení k autu je nejpohodlnější přes běžnou zástrčku do autozapalovače, ta je "pod napětím" stále. DPS je navržena pro vestavbu do krabičky KM-49 z ABS s integrovanou síťovou vidlicí.

Konzervátor autobaterie Konzervátor autobaterie
©2005-2099, Milan Špaček.
All rights reserved.